Sofralık zeytin ihracatında 255 milyon dolarlık rekorla kurumsal büyüme ve sürdürülebilir pazar payı hedefleri için güven veren yol haritası.
Türkiye, 2024/25 sezonunda sofralık zeytin ihracatından elde ettiği gelirle yeni bir döneme imza attı. İhracat geliri, önceki yıla göre %22 artışla 255 milyon 310 bin dolar seviyesine ulaştı ve 117 ülkeye siyah ile yeşil zeytin ihraç edildi. Bu performans, 2025/26 sezonu için 300 milyon dolar hedefinin de altını çizdi.
Üretim tarafında Anadolu’nun 200 milyon ağacı, 2024/25 sezonunda yaklaşık 750 bin ton sofralık zeytin verdi. Türkiye, sofralık zeytin üretiminde dünya sıralamasında birinci sıraya yükselirken, iç piyasanın doygunluğunu korurken ihracatla da milyonlarca sofraya lezzet ve sağlık sunuyor.
“250 milyon dolarlık hedefi aştık” ifadesiyle değerlendiren Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Emre Uygun, 2024/25 sezonunda siyah zeytinde ihracatın %19 artışla 162 milyon dolardan 194 milyon dolara, yeşil zeytinde ise %29 artışla 47,5 milyon dolardan 61,4 milyon dolara yükseldiğini belirtti. Bu gelişme, hedefin aşılmasının gururunu gösterdi.
Yeni hedef: 300 milyon dolar açıklamasında Uygun, hasat sürecinin yoğun olduğunu, 2025/26 sezonunda sofralık zeytin rekoltesinde geçen sezona yakın bir tablo beklediklerini ifade etti. Yağışların zeytin rekoltesi ve kalitesini artıracağına inanıyor; dünya fiyatlarındaki toparlanma öngörüleriyle hedefin 300 milyon dolar düzeyine çıkartılacağını kaydetti.
İhracatta önde gelen ülkeler arasında 2024/25 sezonunda siyah zeytin için Almanya (49,7 milyon $) ve Irak (35,4 milyon $) ilk sıralarda yer aldı; Romanya (26,7 milyon $) da güçlü bir üçüncü konumdaydı. Yeşil zeytinde Irak (11,5 milyon $) ve Almanya (11,3 milyon $) ile ABD (4,7 milyon $) öne çıktı.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı