Devlet hesaplarında 2024 için stratejik bütçe yönetimi ve şeffaflık odaklı yeni yaklaşım. Finansal sürdürülebilirlik ve hesap verebilirlik için güvenilir rehber.
Genel devlet açığı, 2024 yılında 1 trilyon 438 milyar 854 milyon TL olarak hesaplandı ve önceki yılın %4,5 seviyesinden %3,2 oranına geriledi. Bu süreçte merkezi devlet ve mahalli idareler açık verirken, sosyal güvenlik kurumları alt sektörü fazla verdi. Ayrıca genel devlet konsolide brüt borç stokunun GSYH’ye oranı, 2024 itibarıyla %23,6’ya düşmüş durumda.
Genel devlet ve alt sektörlerinin açık/faizsiz fazla ve borç düzeyleri, 2023–2024 başlığı altında dönemsel karşılaştırmalar sürüyor ve tüm ana bileşenler için borçlandırma dinamikleri izlenmektedir.
Genel devlet toplam harcamalarının GSYH içindeki payı 2024 yılında %36,6 olarak gerçekleşti. Aynı yıl genel devlet gelirleri 14 trilyon 882 milyar 218 milyon TL’yi bulurken, bu gelirlerin GSYH içindeki payı %33,4 olarak kayda geçti. Harcamalar ise 16 trilyon 321 milyar 72 milyon TL ile GSYH içindeki payı %36,6 seviyesinde kaldı.
Genel devlet sektörü ana bileşenleri, 2023 ve 2024 kapsamında, vergi ve sosyal katkı gelirleri toplamı 11 trilyon 240 milyar 452 milyon TL’ye yükseldi. Üretim ve ithalat üzerinden alınan vergilerin toplam içindeki payı 2023’te %48,2 iken 2024’te %46,7’ye geriledi. Cari vergilerin payı ise %24’e, net sosyal katkılarının payı %29,3’e çıktı. Sermaye vergilerinin payı ise %0,1 ile sınırlı kaldı.
Genel devlet vergi ve sosyal katkı gelirleri ile toplam içindeki payları, 2023 ve 2024 dönemlerinde kaydedilen değişimleri göstermek üzere incelenmektedir.